Film Kruh – recenze

Film Kruh – recenze

Americký remake japonského originálu Ring natočeného podle knihy Kodžiho Suzuki, dnes kanonická hororová legenda svého druhu jako Karkulka pro žánr pohádky, je své knižní podobě na míle vzdálený. Základní mechanismus filmu si však zanechal – je tím právě ono zlo v podobě VHS videokazety, po jejímž shlédnutí člověk do týdne zemře. Vzhledem k tomu, že by oběť potřebovala nejlépe celý pátrací tým včetně forenzních vědců, aby se stačila za týden zachránit, tak je kazeta záludná, protože nutí ostatní lidi, kteří chtějí pomoci, aby uvěřili naprosto šílené historce, nebo se dokonce na kazetu sami podívali.

O čem to je

Úvodem příběhu umírá jedna příšerně vyděšená vysokoškolačka. To je klasický hororový rychlý vstup. Nekonkrétně ztvárněný způsob smrti propůjčuje ději ráz tajemna. Na žádost matky oběti pak začíná hlavní hrdinka a novinářka Rachel pátrat, co se tehdy večer stalo a na tajemnou kazetu se podívá.

Zvuky lidskému uchu nepřirozené a nesourodé jako přímý přenos vědomí udeří hned v první minutě narůstajícího napětí. Potom záběry střídají černobílé expresivní scény – dívka v zrcadle, v jehož odraze samozřejmě nespatříte kameru, která by to musela zezadu točit, poskakující hrací kostky, neznámé zlověstné místo a pád ženy do propasti. Dominantním motivem je bolest. Zdánlivě neškodné předměty na záběrech jako židle nebo žebřík jsou zobrazeny v tak trhavých a nevysvětlitelných pohybech, stále za doprovodu vysokých zvuků, až z nich běhá mráz po zádech.

Propojení s televizí, kterou většina z nás používá každý den, byl geniální způsob, jak nám film připomenout vždy, když se na ni podíváme, a to ještě minimálně týden po jeho shlédnutí.
Po shlédnutí kazety Rachel totiž zavolá neznámé číslo a oznámí, že ji zbývá týden života. Čas běží a poběží ještě celý film. Rachel netuší, jak přesně zemře – to se nedozvěděla ani od kamarádky první oběti, která zešílela. A už vůbec neví, jak to má celé zastavit. Postupně se ale odkrývá smutná historie jedné dívky, která byla hozena do studně. V pátrání ji samozřejmě pomáhá znalec přes videotechniku, ta „racionálnější“ z obou hlavních postav, což je s knižní verzí společné.

Nyní, když píšu tuto recenzi, a při té příležitosti jsem si kazetu připomněl, moje ruka instinktivně vyšlehla po monitoru připravená ho včas zaklapnout 😊.

Závěr

Z celého filmu mě nejvíce dostala scéna, v níž Rachel pomocí videotechniky ohýbá obraz až za roh, kde se zjeví nová vrstva filmu, prozrazující další důležité skutečnosti. Narážky na původní příběh podle knihy jsou zřetelné a oři jejím přečtení dávají větší smysl, jinak si myslím, že jim neznalý divák nemůže dobře porozumět.

Kruh není první ani poslední film, po jehož shlédnutí se bojíte nějakého druhu informační technologie. Kdo si vzpomene na Unfriended (česky Odebrat z přátel), tak určitě ví, o čem mluvím. Celkově bych film zhodnotil jako nejděsivější a nejmisterióznější horor, který jsem kdy viděl, při použití minimálního množství krve. Výrazně ho doporučuji shlédnout, pokud jste tak ještě neučinili, a to i přes poměrné stáří filmu – byl totiž natočen už v roce 2002 (je mi úplně jedno, že je rok 2019 – film jsem viděl až před nedávnem).

Jo – a ten obrázek v úvodu mírně napovídá způsob smrti a nejděsivější prvek filmu.

Film najdete ke stažení na Uložto.

Zajímavosti

Reklamní kampaň na film stavěla na kazetě s videem a více než jen realistickými útoky dívky ze studny za výlohami nákupních center. Sedmý den natáčení došlo k vytopení nahrávacího studia. A to není náhoda.

Zdroj obrázku v úvodu: https://www.kukatko.cz/kruhy-samarin-zivot-zacatek-teroru/